|
Przekopanie Mierzei Wiślanej przyniesie same korzyści - zgodnie uważają przedstawiciele władz rządowych i samorządowych województwa warmińsko-mazurskiego. O ustaleniach w tej sprawie rozmawiano na posiedzeniu Komisji Infrastruktury w Warszawie.
- Przedstawiciele władz, w tym kilku gmin, których bezpośrednio będzie dotyczyć inwestycja, obiecali wzajemną współpracę w tym zakresie – powiedziała Iwona Nawrocka, pełnomocnik wojewody ds. funduszy unijnych. Pod znakiem zapytania pozostała kwestia powołania do realizacji inwestycji konsorcjum bądź spółki. Jak poinformował minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki, budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną będzie finansowana z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Podczas dyskusji pojawił się jeden głos przeciwny. Iwona Nawrocka wyjaśniła, że wątpliwości dotyczyły negatywnego wpływu na środowisko, jaki może nieść ze sobą przekopanie mierzei. Władze rządowe zapewniły, że przeznaczą milion złotych na tzw. “studium wykonalności”, które określi wszelkie plusy i minusy planowanej inwestycji. Na posiedzeniu przedstawiciele lokalnych samorządów zgodnie przyznali, że dzięki dostępowi do morza województwo warmińsko-mazurskie zyska na swojej wartości, głównie pod względem ekonomicznym.
Według koncepcji prof. Tadeusza Jednorała, prezesa Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych miejscem przekopu będzie wieś Skowronki, leżąca między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Szerokość budowanego kanału ma wynieść 40 metrów, długość 1,5 km, a głębokość 5 metrów. Przy tej inwestycji ma powstać most wantowy, dwupasmowy, łączący mierzeję z Krynicą Morską. Szacowany koszt budowy kanału to ok. 80 mln euro. Na razie nie jest znany termin rozpoczęcia budowy.
| |