|
Każdego roku, podczas sezonu turystycznego nad Bałtykiem trwającego zaledwie kilka miesięcy, wypoczywający turyści zostawiają około miliarda złotych. Poza sezonem na polskim wybrzeżu można spotkać nielicznych spacerowiczów i pozamykane punkty gastronomiczne, niejednokrotnie straszące swym wyglądem. Ten obraz ma się jednak zmienić na lepsze. Powstały projekty zabudowy wybrzeża, według których w latach 2007-2012 na inwestycje morskie zostanie przeznaczone ponad 600 mln euro.
W Ustce w ciągu czterech lat ma zostać wybudowana największa na polskim wybrzeżu marina i jedna z największych przystani żeglarskich nad Bałtykiem. Sąsiadować z nimi mają apartamenty i punkty usługowe. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na 30 mln euro. Do współpracy z Urzędem Morskim w Ustce przyłączył się holenderski inwestor – firma Van Den Herik. Inwestorzy liczą na to, że marina ożywi miasto i ściągnie do niego turystów z Niemiec, Holandii i Szwecji, na co ma duże szanse, ponieważ w Europie Zachodniej zaczyna brakować miejsc do cumowania jachtów. Plany wybudowania mariny zachęciły władze miasta do rozpoczęcia innych inwestycji, które mają zwiększyć atrakcyjność Ustki: już trwa odnawianie 40 kamienic, ma powstać park zdrojowy i zostać wyremontowany port rybacki.
Inwestycje w Ustce to tylko początek rozbudowy infrastruktury na wybrzeżu. Sopot, Kąty Rybackie, Frombork i Krynica Morska ogłosiły plany budowy przystani jachtowych. W Kuźnicy i Jastarni powstaną malownicze porty rybackie, a w części kurortów zostaną wybudowane nowe mola, które stanowią atrakcję również poza sezonem.
Już w tym roku państwo wyda na realizację projektów 100 mln euro, drugie tyle mają dać samorządy i prywatni inwestorzy. Wsparcie popłynie także ze środków unijnych, dzięki którym ma zostać zrealizowanych pięć wielkich projektów infrastrukturalnych, między innymi: Trasa Sucharskiego (łącząca gdański port z głównymi drogami krajowymi), falochron portu w Świnoujściu czy modernizacja linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku. Ich rozpoczęcie planowane jest na lata 2008-2009.
Bardzo ważną inwestycją będzie również modernizacja toru wodnego Szczecin – Świnoujście. Dzięki pogłębieniu toru do Szczecina będą mogły wpływać jednostki o dwukrotnie większym tonażu niż dotychczas. Na Wschodnim Wybrzeżu i w okolicach Trójmiasta planowane jest przeprowadzenie inwestycji o wysokim znaczeniu dla atrakcyjności tych okolic: przekopanie Mierzei Wiślanej i uruchomienie portu w Elblągu oraz zagospodarowanie Helu po opuszczeniu w tym roku cypla przez wojsko. Eksperci nie mają wątpliwości, że dzięki tym inwestycjom w błyskawicznym tempie zwiększą się przychody całej branży turystycznej, nie tylko w sezonie, ale także poza nim.
| |